tiistai 3. maaliskuuta 2015

Mainokset – ja miten kävikään

Pentti Saarikoski kirjoitti yhden romaanin. Se on hyvin kokeileva, vuonna 1964 ilmestynyt Ovat muistojemme lehdet kuolleet. James Joycen vaikutteet tai jopa Saarikosken pyrkimykset jäljitellä Joycea näkyvät selvästi.

Kirjan sivuliepeen mainoslauseissa kirjoitetaan: ”Pentti Saarikosken uusi proosakirja on huima teos, 'pop-romaani', mobile jossa todellisuus on koko ajan liikkeessä, jäsentyy joka hetki uusiksi kuvioiksi. – – Ovat muistojemme lehdet kuolleet on kirja, jollaista ei ennen ole tässä maassa ilmestynyt, hauska, värikäs, hilpeä, totinen, ilmava. Sen luettuaan sinuttelee Saarikosken, näkee iloisia unia, huomaa että Kauppatorin kulmassa on Korppi-apteekki."

Arvostelut olivat toisella linjalla. Nihkeä vastaanotto ei rohkaissut Saarikoskea kirjoittamaan uusia romaaneja eikä jatkamaan aloittamansa proosatyylin kokeilua.

Kolmetoista vuotta myöhemmin Saarikoski itsekin myöntää, miten romaanin kanssa kävi: "Se on kokoelma tyhjiin rauenneita suunnitelmia. Tapanani oli sanoa, että romaani epäonnistumisen kuvauksena on täydellinen, koske se itse on epäonnistunut romaanina."


Ei kommentteja: